Told og moms ved import af køretøjer


Skal man betale told og moms når du importere et køretøj fra udlandet?

Helt hovedsageligt handler det om hvorvidt du importerer et køretøj fra et land som er en del af EU eller ikke.

Når der importeres et køretøj fra et andet EU-land skal du ikke betale told. Hvis køretøjet er nyt i momsmæssigforstand skal du dog betale moms på 25%.

Et køretøj er defineret som nyt i momsmæssigforstand når køretøjet ikke har kørt 6.000 km og ikke er over 6 måneder gammel fra første registreringsdato.
Derudover er det leveringstidspunktet af bilen der afgør om hvorvidt det er nyt eller brugt.

Det vil altså sige at man kan nøjes med at betale den udenlandske momssats når køretøjet både er 6 måneder gammel og har kørt 6.000 km på leveringstidspunktet.

Hvis du derimod importerer et køretøj fra et ikke EU-land skal du som hovedregel betale told og moms.

Når du kommer til det første toldekspeditionssted i EU, skal du henvende dig til en speditør for at få lavet en fortoldning. Herefter skal du betale told og moms på ekspeditionsstedet.

Når du har fået lavet en fortoldning og betalt told og moms, er køretøjet frigivet. Fortoldningen er dit bevis på, at bilen told- og momsmæssigt er importeret korrekt.

I Danmark er tolden 10 % og momsen 25 % af køretøjets fakturapris fragt og omkostninger.

I nogle tilfælde, fx hvis køretøjet er flyttegods, kan køretøjet importeres told- og momsfrit eller til en told eller momssats, der er lavere end 10 %.

Har du brug for assistance eller har du spørgsmål omkring processen ved import af et køretøj er du altid velkommen til at kontakte CARTAX ApS.


Der er også andre ting du skal være opmærksom på og nogle overvejelser i forbindelse med køb og import af bil fra Tyskland.

Vil du selv køre ned og hente bilen, eller vil du have den hjem på en autotransport?
Du kan beregne og bestille hjemtransport her.
Mange vil dog gerne se og prøve en bil inden de køber den.
Hvis du selv vil ned og besigtige en bil inden du handler, kan det bedst betale sig at få alle detaljer (f.eks. tyske prøveplader osv.) på plads så du selv kan tage bilen med hjem.
Hver opmærksom på at det ofte tager 2-3 dage for en bankoverførsel at nå frem til den tyske sælger, så kontanter kan være nødvendigt hvis man ikke ønsker at booke overnatning og vente på at overførslen går igennem.
Har du svært ved at finde den bil du gerne vil have på det danske marked, eller er det udelukkende for at spare penge at du vil købe en bil i Tyskland?
Det er ikke sikkert at der kan opnås en besparelse ved at importere en bil fra Tyskland.
Dog kan man altid finde et meget større udvalg end i Danmark, og der er dermed væsentligt større chance for at finde lige præcis den bil du ønsker dig.
Der er også en del biler hvor der kan spares mange penge ved at importere dem fra Tyskland, Holland eller Belgien.
Er det en nyere bil? Eller er det nødvendigt at besigtige bilen inden der handles?
Med nyere biler er det ofte ikke nødvendigt at tage turen ned og besigtige bilen, hvis man ellers har en god fornemmelse af og en god dialog med forhandleren.
Jo ældre biler er, jo større variation er der typisk også når det kommer til slid og vedligeholdsmæssig stand.
Er forhandleren troværdig, evt. autoriseret?
mobile.de kan man tjekke forhandleres anmeldelser. Både antal og kvalitet giver et fingerpeg om forhandlerens troværdighed.
En autoriseret forhandler er altid at foretrække, nogle kan også sælge bilen med garanti der gælder i hele EU, priserne er typisk også lidt højere.
Er der COC-dokument med bilen?
Køb altid en bil med tilhørende COC-dokument.
Alternativt skal der fremskaffes en dataerklæring inden bilen kan toldsynes i Danmark, dette er blot endnu en udgift.